Alla inlägg den 13 juni 2012

Av thomas immonen - 13 juni 2012 06:27

Insikten att Atman (den individuella själen) är identisk med Brahman (världssjälen) ger människan befrielse. Atman är det djupaste inre som är oförändligt och oförstörbart. Kroppen däremot, är förgänglig.


Vi är inte våra kroppar. Du säger att jag är Thomas eller jag är Carina eller jag är Jörgen. Vi säger jag är vit, jag är svart, jag är lång, jag är kort. Men allt det är falsk identifikation. Vi är delar av världssjälen och detta inom oss är Atman, som är evig till sin natur.


Vad är då Atman? Är det vår hand? Vår arm? Vår hjärna? Det kanske är det som iakttar tanken. Om du tar ett dricksglas och fyller det med vatten från havet, så är det glaset med havsvatten Atman, men det är fortfarande en del av havet. När du sedan häller tillbaka vattnet i havet, har Atman kommit hem till Brahmann igen.  Vad är då Brahman?


Det är den högsta verkligheten, vårt sanna hem, den eviga och oförändliga substans som är världsgrunden, universums väsen. Brahman finns överallt. "Fyllda av Brahman är de ting vi skådar. Fyllda av brahman är de ting vi inte skådar." Brahman är utan början och slut. Den är till sin natur vara, kunskap, självmedvetenhet, lycksalighet. När man uppgår i Brahman, världssjälen, finns det bara sällhet och lycksalighet.

Presentation


Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, lyssna på musik, spelar själv gitarr och att läsa böcker och skriver även själv lite för byrålådan. Jag älska även katter.

Fråga mig

30 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker Ni om min blogg?
 Jag gillar den väldigt mycket!
 Den är helt okej!
 Den har sina ljusa stunder!
 Den är någorlunda!
 Nja, jag vet inte jag!
 Jag gillar den inte så värst!
 Jag hyser aversion mot den!
 Alltså: jag HATAR den!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

presentation

Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, läsa böcker, lyssna på musik och spela gitarr. Min blogg handlar mest om mig och mina åsikter.

presentation


Ovido - Quiz & Flashcards