Alla inlägg den 13 maj 2012

Av thomas immonen - 13 maj 2012 19:34

Det börjar redan i Edens lustgård. Gud säger att de får äta av allt utom av äpplena från ett visst träd. Men varför skapade han då överhuvudtaget det äppleträdet!?!? Gud "minns" ju framtiden likaväl som vi människor minns dåtiden, hen visste hur det skulle gå och ändå gjorde hen det? Samma sak med narkotika, Gud skapade knarket, trots att han visste vilket lidande som det därmed skulle tillkommas.


Nu låter jag som ormen som sade åt Eva att det visst var okej att äta av äpplena, men: om Gud har skapat cannabisplantan och opiumblomman (t ex) så är det för att vi ska njuta av dem! Och det är vad hela den här skiten går ut på, att må optimalt bra. Det är alltså ingen synd att injicera heroin. Gud vill det, eftersom han skapade det, trots att han redan visste hur det skulle gå. Men byt ut "Gud" mot "jag" eller "mig" och säg framför spegeln en - två ggr om dagen: "jag är min egen frälsare."


Vi är materiella varelser i en materiell värld, alltså bör vi syssla med det materiella, eftersom det (och inte tron på något andligt) är vår lott. Kan vi bevisa överhuvudtaget att det existerar något alls utanför våra egna medvetanden? Du kan väl gå utanför dig själv och känna efter! Om Gud är allvetande måste han redan veta hur han tänker ingripa för att ändra historiens gång med hjälp av sin allmakt. Men det innebär att hen inte kan ändra sig i fråga om sitt ingripande, vilket innebär att hen inte är allsmäktig.


"Kan Gud, som allting vet

om vad som hända SKALL;
I ALL SIN ALLSMÄKTIGHET
förändra något i sin mall?"

(Karen Owen)


Människor kan vara både onda och goda och eftersom det inte existerar någon perfekt människa måste det finnas ett maximum, heter det bland religiösa spån, och detta maximum, det absolut perfekta, är vad de kallar för Gud. Men - på ren svenska: Somliga människor röker mer hasch än andra, men vi kan göra en jämförelse genom att hänvisa till ett maximum, som röker mest hasch av dem alla. Detta maximum kallar de Gud.


1) Världens skapelse är den underbaraste prestation man kan tänka sig.

2) Värdet i en prestation är produkten av (a) dess inneboende kvalitet och (b) dess skapares förmåga.

3) Ju större skaparens oförmåga (eller handikapp) är, desto mer imponerande är prestationen.

4) En skapares allra största handikapp vore icke-existens.

5) Om vi alltså antar att universum är produkten av en existerande skapare kan vi föreställa oss en större varelse, nämligen en som skapade allting utan att själv existera.

6) Alltså skulle en existerande Gud inte vara en varelse vars överman vi inte kan föreställa oss, därför att en ännu större och mer ofattbar skapare skulle vara en Gud som inte existerade.

Ergo:

7) Gud existerar inte.

Presentation


Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, lyssna på musik, spelar själv gitarr och att läsa böcker och skriver även själv lite för byrålådan. Jag älska även katter.

Fråga mig

30 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker Ni om min blogg?
 Jag gillar den väldigt mycket!
 Den är helt okej!
 Den har sina ljusa stunder!
 Den är någorlunda!
 Nja, jag vet inte jag!
 Jag gillar den inte så värst!
 Jag hyser aversion mot den!
 Alltså: jag HATAR den!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

presentation

Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, läsa böcker, lyssna på musik och spela gitarr. Min blogg handlar mest om mig och mina åsikter.

presentation


Ovido - Quiz & Flashcards