Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Andante matrix

Av thomas immonen - 28 april 2012 17:04

Tjena fan! Kollade på matrix och matrix reloaded igår (på VHS såklart, vad annars?) och det slog mig att matrix verkar vara en västerländsk version av österländsk mystik - nämligen att detta är inte den sanna verkligheten, du och jag är atman-Brahman, att uppgå i världssjälen skulle alltså vara vårt gemensamma mål.


Vi är inte våra kroppar, vi är delar av världssjälen och allt annat är illusion. Vi säger att jag är Thomas, eller Ingela, jag är man, jag är kvinna, jag är vit, jag är svart. Allt det är falsk identifikation. Om vi ser världssjälen, för att göra det lite enkelt för oss, som molnen i himlen, så är vi regndropparna som faller från molnen. Men samtidigt som regndropparna är enskilda individer, så ingår de också i en helhet, så atman och Brahman är oskiljaktiga från varandra.


Jag dyrkar inte matrix, utan jag är övertygad om att vi måste göra oss fria från detta matrix. Men förresten - är det inte underligt att Neo/Thomas Anderson blir bättre på att slåss bara för att han tar på sig solglasögon? Och är det inte märkligt hur han ständigt tar av sig och på sig dem? Jag menar antingen behöver han väl skydda ögonen från solen eller inte alls, eller hur?


Men hursomhelst, gör vi inte bara vad vi är programmerade att göra, utan någon större kontroll av vad vi gör än vad djuren har koll på vad de sysslar med? Matrix styr även över vad våra begär, får maten att smaka bra eller dåligt och styr över alla våra begär. Det måste vara vårat främsta mål att frigöra oss från detta matrix, jag anser den fria viljan och lustprincipen vara störst. "Gör vad du vill skall vara lagens hela" som Aleister Crowley uttryckte det.


Och är verkligen vänster- och högerextremister vårt största hot? Är det inte de som inte tror på någonting som är det största hotet, för det är ju dessa viljelösa idioter som matrix har våta drömmar om och de som har en aktiv övertygelse, dessa är snarare matrix´s största fiender, eftersom de har en oberoende vilja som ju matrix har svårt att styra?


Jag bryr mig inte om vad vi har för politiskt styre här i Sverige, så länge inte den politiska makten påverkar mig personligen, alltså så länge vi inte hamnar i ett politiskt styre där vi blir hjärntvättade. Jag är obunden liberal. Med det menar jag att jag inte ställer mig bakom något specifikt liberalt parti, utan jag har både socialliberala och nyliberala åsikter. Det har inget med matrix att göra, men vad fan, matrix tar över våra liv om vi är viljelösa.


Kan vi överhuvudtaget bevisa att det existerar någonting alls utanför våra egna medvetanden? Du kan väl gå utanför dig själv och undersöka det hela! Precis. Omöjligt. Vi kommer nog aldrig att få veta. När du dör, dör hela universum som du känner det; för det finns bara våra egna medvetanden och våra egna tolkningar av verkligheten, om det nu finns någon verklighet, det kanske bara är matrix alltihopa.


Den här texten till exempel. Svenne tolkar den på ett sätt och Lotta på ett annat. Vi behöver inte följa någon ledare, utan vi äger redan makten och ansvaret för våra egna liv inom oss. Om Neo/Thomas Anderson, kan göra sig oberoende av matrixillusionen, kan du och jag det också, för han var ju trots allt en alltigenom mänsklig varelse precis som du och jag, till skillnad från agenterna och de andra, som bara var maskiner. Den viljelösa och åsiktsbefriade människan är en maskin, eller åtminstone såsom en maskin. Ja, det var la allt för denna gången, ha nu en fortsatt underbar dag här på planeten jorden (om nu inte planeten jorden också är en illusion, hur ska vi kunna veta?)!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thomas immonen - 3 mars 2013 10:25

många människor verkar leva under illusion. med det menar jag att de är fastlåsta under en bestämd livsuppfattning, oavsett om livsuppfattningen gör dem gott eller inte. själv har jag fastnat på: viljan är hela lagen. kärlekens vilja. skada ingen. de...

Av thomas immonen - 26 februari 2013 18:39

Nu mår jag sådär nere igen. samma och samma varje dag. vad ska jag göra? börja lägga puzzel på 5000 bitar? a, måste försvara mig också. förra inlägget var ju något slags poem, men den endameningen jag skrivit själv var den om att jag hejar på hin hål...

Av thomas immonen - 21 februari 2013 06:39

se mig som en ettrig piraya se mig som en bomb gjord av hat alla vill väl vara förortsbarn alla vill väl vara kärleksbarn   jag är en tickande bomb så passa er för mej annars händer det en grej jag tar ondskan i försvar och hejar på h...

Av thomas immonen - 18 februari 2013 07:06

äntligen börjar tärningsspelandet löna sig! men inte i det verkliga livet, det är jag för feg för och (fast egentligen är det ju jag själv som väljer alternativen) dessutom ger tärningen mig diaboliska förslag. men! jag kan ju använda det i min bok, ...

Av thomas immonen - 13 februari 2013 20:23

Usch, vad trist allt är, bara så levnadstrött! nu är det 15 år sen jag var i ett förhållande med en tjej sist. är det så här livet kommer att fortsätta vara? städa på jobbet, leva resten av livet ensam och isolerad? läser ju en "konstig" bok nu igen,...

Presentation


Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, lyssna på musik, spelar själv gitarr och att läsa böcker och skriver även själv lite för byrålådan. Jag älska även katter.

Fråga mig

30 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker Ni om min blogg?
 Jag gillar den väldigt mycket!
 Den är helt okej!
 Den har sina ljusa stunder!
 Den är någorlunda!
 Nja, jag vet inte jag!
 Jag gillar den inte så värst!
 Jag hyser aversion mot den!
 Alltså: jag HATAR den!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

presentation

Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, läsa böcker, lyssna på musik och spela gitarr. Min blogg handlar mest om mig och mina åsikter.

presentation


Ovido - Quiz & Flashcards