Alla inlägg den 22 november 2012

Av thomas immonen - 22 november 2012 20:28

Tänkte tipsa om några böcker som jag själv tycker är verkligen bra. Såhär när det börjar bli vinter vill man ju bara svepa in sig i en filt framför brasan och läsa några böcker; så här är några tips:


TRAKTORN av Ivar Lo-Johansson

Innan industrisamhället var människor statare. Hela familjer fick arbeta på en gård, för en husbonde, för mat, husrum och en minimilön. Den här boken handlar om kollektivet, om gemenskap och solidaritet. Här finns även kärlek och jävelskap.


GENIET av Ivar Lo-Johansson

Den här boken handlar om individen, om en narcissistisk individ och som har huvudrollen i boken. Han har lätt för att lära och är duktig på att teckna, men lider av lättja och fåfänga. Traktorn och Geniet är de bästa böckerna Ivar Lo har skrivit enligt min mening.


TANGO FÖR ENBENTA av Sture Dahlström

Fräsaren Karl Andersson vantrivs med tillvaron i välfärden. "En ständigt pågående likvaka", som han säger. Därför sticker han emellanåt ut på äventyrliga resor. Eller också skriver han av sig sina tankar, minnen och fantasier. Som till exempel om den makalösa Mary Lou som väckte hans första flammande passion. Efter flera fruktlösa försök att bli betraktad som galen i det hjärntvättade dårhuset Sverige tar Karl Andersson slutligen ett desperat steg.


HUGGORMENS TID av Sture Dahlström

Här är Karl Andersson från Tango För Enbenta tillbaka igen på sitt gamla vanliga stridshumör. Öga för öga och tand för tand är hans motto i kriget mot Överheten. Han är en rutinerad kämpe som vet att i krig och kärlek är allt tillåtet. Han bildar motståndspartiet Dackes Drabanter och utdelar slag mot myndigheterna i överraskande gerillaaktioner. Men han kan också dra låtar på dragspelet och få kvinnorna på fall. Och hans äventyr och fantasier känner inga gränser.


OBS!!! Tango för enbenta = Del 1 och Huggormens tid = Del 2!!!


ISPRINSESSAN av Camilla Läckberg

I debutromanen Isprinsessan förlägger Camilla Läckberg handlingen vintertid till sin hemort Fjällbäcka och låter morden växa fram ur småstadsandans sämre sidor. Hon tecknar ett porträtt av ett slutet samhälle där alla, på gott och ont, vet allt om varandra och där det yttre skenet har stor betydelse.  Något som under fel omständigheter kan bli ödesdigert...


TÄRNINGSSPELAREN av Luke Rhinehart

handlar om att låta slumpen (med hjälp av tärningarna) ta kontroll över ditt liv men det är också en bok som ifrågasätter din moral och sanningen om rätt och fel.



Av thomas immonen - 22 november 2012 18:02

En vanlig dag med zopiclon

det räcker för mig

om jag får blogga

om jag blir like-ad

det räcker för mig

vissa saker kostar mycket mer än man tror

jag spelar vanlig

precis så vanlig som folk är mest

men vad är det nu människor gör?

vad är det dom gör?


Ja, vad är det som gör folk normala? Vad är "normalt"? Är det normalt att dagdrömma typ 75% av sin vakna tid? Är det normalt att vilja se en legalisering av alla droger? Det är en viktig symbolfråga angående frihetsperspektivet för en liberalist. Är det normalt att styra och ställa fastän han kallar sig kommunist? Är samme kommunist riktigt normal när han önskar att moderaterna vinner valet, för då kommer det minsann hända saker -men vad har hänt?


Inte ett skit, enligt min åsikt! Ja, hurdant funkar människor? Vad har de för motiv? Hur är det människor gör nu igen? Jag är ju en klok mysfarbror, men varför är jag då singel? Var ragga? Äh va fan hursomhelst sötisar, HA DET BÄST!

Av thomas immonen - 22 november 2012 15:31

Hoppsan! Jag hade visst inte svarat på era frågor som jag sa att jag skulle! Jag antar att jag blev för krockad i lördags. Sen så stendog den förra musen, men har en ny nu så nu är jag back in bussiness! Okej, över till era frågor!


Matilda Jacobsson (Fannys hjälpare) Hur fick du din blogg så populär?

Svar: Jag vet inte om min blogg är så populär egentligen. I början hade jag rätt många besökare, typ 20-50 om dagen, men nu är det bara några stycken som tittar in, enligt min besöksstatistik. Men den söndagen jag hade skrivit "limma på brudar..." fick jag cirka 60 besökare, så det spelar väl stor roll vad man skriver också. Tja, jag letade efter någon blogg att följa då när jag själv började blogga och slumpbloggade runt och kommenterade och tipsade om min egen blogg. Jag syntes i "rampljuset".


Det ligger en sanning i talesättet att "om du inte syns så finns du inte till." Det kanske också beror på innehållet i bloggen. En av de tidigaste grejorna jag skrev var ju bara en totalsågning av, i mitt tycke, dåliga bloggar, typ "jag äter godis och kollar på teve" -nämen verkligen? Vad intressant och spännande hördu! Berätta mer, berätta, berätta! Snälla med socker och grädde på! Nej men jag skriver mest om åsikter, livet och sådant jag för stunden känner för att skriva. Jag har skrivit berättelser ända sedan jag lärde mig läsa och skriva. Jag säger som författaren Sture Dahlström: "Skriv skriv skriv och läs tusen romaner" På så vis blir ni bra på att uttrycka er i text.


Men glöm inte också att det är viktigt att promota bloggen om ni vill ha många läsare. Skulle kunna skriva åtminstone 30 sidor som svar på denna frågan, men jag väljer att avsluta här.


Sofia, http://www.mywaymylife.bloggplatsen.se : 1) Hur gammal är du?

2) Hur ska en bra blogg vara enligt dig?

3) Vilka bloggar följer du?

4) Gör du länkbyten?


Jag är 37 år, fyller 38 nu i december. En bra blogg är först och främst välskriven och genomtänkt, slarvigt skrivande och tomt ordbajsande om rena trivialiteter bara irriterar mig. Den ska INTE handla om hästar, det känns som en övermättad marknad. Jag skulle gärna vilja läsa en blogg av en heroinist och gärna en Krishnamedveten blogg, men det verkar ju inte finnas några sådana, SUCK! Den får gärna handla om katter. Själv läser jag:


http://www.gringomamman.blogspot.se


http://www.hannastankar.bloggplatsen.se


http://www.attkyssagrodor.bloggplatsen.se


http://www.needtoknow.bloggplatsen.se


Hur man gör länkbyten vet jag inte, men om någon kan lära mig det så gör jag gärna länkbyten.


ÅsiktsHanna skrev en fråga också, men det måste varit efter i lördags, så henne svarade jag i kommentarsrutan, men jag gillar dig ändå, don´t you worry, okej ha det BÄST allihop!

Presentation


Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, lyssna på musik, spelar själv gitarr och att läsa böcker och skriver även själv lite för byrålådan. Jag älska även katter.

Fråga mig

30 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker Ni om min blogg?
 Jag gillar den väldigt mycket!
 Den är helt okej!
 Den har sina ljusa stunder!
 Den är någorlunda!
 Nja, jag vet inte jag!
 Jag gillar den inte så värst!
 Jag hyser aversion mot den!
 Alltså: jag HATAR den!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

presentation

Hej! Jag heter Thomas och är 38 år. Jag gillar att festa, läsa böcker, lyssna på musik och spela gitarr. Min blogg handlar mest om mig och mina åsikter.

presentation


Ovido - Quiz & Flashcards